School van de Toekomst

 

Home » Interieur projecten » School van de toekomst

School van de toekomst

Ondernemend leren met een netwerkschool

Ondernemend leren in jouw buurt en stad

Voor het 100 jarig bestaan van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met 3 studenten van de HKU een ontwerp gemaakt voor de school van de toekomst. Voor het Toekomstfestival in het  NEMO Science Museum hebben wij een presentatie maquette ontwikkeld waarop animaties van dit onderwijsnetwerk in de stad en interviews met verschillende kinderen met hun visie op de school van de toekomst werden weergegeven. Daarna is de maquette als onderdeel van de tentoonstelling School van de Toekomst te zien geweest in het Onderwijsmuseum in Dordrecht.


Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap
Onderwijsmuseum Dordrecht                                   | https://www.onderwijsmuseum.nl/nieuws/presentatie-school-van-de-toekomst-geopend

Samenvatting van het onderzoek

Om te weten hoe het onderwijs er in 2050 uit zal gaan zien, moet je voorstellen hoe het leven er dan uit zal zien. Technologie zal daar een groot onderdeel vanuit maken. Je hebt toegang tot kennis met een klik op een knop. Veel productieprocessen zullen steeds verder geautomatiseerd worden. Technieken als 3D printen, virtual reality, domotica, instant translation, smart cities, blockchain en technologieën waar wij ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken. De noodzaak voor veel vaardigheden en kennis, zal hierdoor verdwijnen. Welke competenties heb jij als individu nodig als je leeft in een maatschappij waar eigenlijk alles kan? Daar hebben wij eerst nieuwe basisvaardigheden voor het leren in 2050 bepaald op gebied van ethiek, spel & experiment, sociaal & cultuur, innovatie, creativiteit en zelfregulatie. Deze vaardigheden zijn moeilijk aan te leren in een klaslokaal. Dit zijn vaardigheden die je leert door dingen te doen, jezelf te leren kennen en door ondernemend te zijn. Een workshop verticaal tuinieren, een bezoekje aan de plaatselijke moskee of een dag meelopen in een bejaardencentrum zijn allemaal activiteiten waar verschillende vaardigheden verkregen worden. Dit ondernemend leren heeft als voordeel dat verschillende vaardigheden bij de zelfde plek opgedaan worden. Het uitzoeken van deze activiteiten gaat in overleg met de coach die op een centrale plek in de stad plaats neemt. De combinatie van onderwijs en ondernemerschap heeft als voordeel dat er veel verschillende activiteiten aan bod komen. Zo krijgt een kind een betere indruk van de mogelijkheden en kan leren op een manier die bij zijn of haar persoonlijkheid past. Daarnaast kunnen veel activiteiten ondernomen worden door verschillende leeftijdsgroepen, en samen met andere kinderen. Zo leren de kinderen niet alleen van de coach en andere volwassenen, maar ook van elkaar.